کارت ویزیتهای خلاقانه

بعد از زنگ تفریح قبلی درباره کارت ویزیت افراد مشهور، بد نیست این بار مروری به کارت ویزیتهای خلاقانه داشته باشیم. خلاقیت از واژههایی است که این روزها مد شده است. آنقدر هیجانزده درباره خلاقیت با ما صحبت میکنند که احساس میکنی در پس حرفهایشان چنین پیامی دارند: «خلاق باش یا بمیر!».
همه خوب میدانیم که خلاقیت و نگاه خلاقانه داشتن، صرفاً «یک نگاه» به زندگی است. یک ویژگی شخصیتی. و البته، تا حد بسیار زیادی هم تابع فرهنگ اجتماعی است. فرهنگهای سنتگرا، خلاقیت را تهدیدی برای بقای خود میدانند و اگر چه – به خاطر مد بودن خلاقیت – دائماً از آن حرف میزنند، اما برای خلاق بودن هم گزینه های محدود و مشخصی دارند که حق ندارید از آن فراتر بروید! جوامعی وجود دارند که خلاقیت را در TRIZ و طوفان فکری خلاصه کرده و هر روز تکرار میکنند، اما حتی در انتخاب رنگ لباس هم، به مردمشان حق انتخاب نمیدهند!
پدر و مادرهایی هستند که همهی درآمد خود را صرف پرورش خلاقیت در فرزندشان میکنند و البته به فرزندشان حق میدهند که برای ادامهی تحصیل در دانشگاه، یکی از دو یا سه گزینهی پیشنهادی آنها را انتخاب کند! شاید بتوان گفت: خلاقیت به دو بخش تقسیم میشود. خلاقیت بی هزینه و خلاقیت پر هزینه!
در جوامع سنتی و توسعه نیافته، شکل اول خلاقیت ترویج و تبلیغ میشود و شکل دوم، نوعی دیوانگی و هنجارشکنی تلقی میشود. اگر به جوامع توسعه یافته نگاهی داشته باشیم، میبینیم که خلاقیت نوع دوم، در آنها بیشتر، ترویج و تبلیغ میشود.
به هر حال – بدون اینکه بخواهیم به این فکر کنیم که جامعهی ما در کدام گروه است – اجازه دهید نمونههایی از خلاقیت در کارت ویزیتها را با هم نگاه کنیم. شاید کسانی که به تازگی یک کسب و کار را راه انداختهاند یا باورشان بر این است که کارت ویزیتشان پس از جلسه، به دور انداخته خواهد شد یا حداکثر در یک کیف کارت ویزیت برای همیشه بایگانی میشود، مناسب باشد که به طراحی خلاقانه کارت ویزیت خود فکر کنند. تا وقتی که نامی که بر روی کارت ویزیت نوشته شده چندان بزرگ و مهم نیست، طراحی میتواند روی کارت سایه بیندازد و این سایه انداختن، گاهی باعث میشود که کارت ویزیت، در دست مخاطب، برای مدت بیشتری، زنده بماند…
- ۹۴/۱۰/۲۹